Photo representing the subject of the blog

CES 2023: Imitacja skóry rekina w samolocie pozwoli oszczędzić emisji wielu ton CO2!

Czas czytania: 3 minuty

Najnowsze posty

CES 2023: Imitacja skóry rekina w samolocie pozwoli oszczędzić emisji wielu ton CO2!

Od kilku lat staram się odwiedzać CES a więc jedną z największych konferencji technologicznych na świecie organizowaną w Las Vegas by odpowiedzieć na pytanie, w jakim kierunku rozwija się świat technologii. Od wielu lat rokuje się upadek tej konferencji ale już po pierwszym dniu wiem, że tak się w najbliższym czasie nie stanie – a przynajmniej nie rokuje tego tegoroczna edycja. W tym roku, w porównaniu do po-pandemicznej wersji konferencji z 2022 roku, konferencja znów wróciła do swoich rozmiarów i skali.

 

Największe firmy jak SAMSUNG czy SONY postawiły stoiska, które przypominają małe miasteczka technologiczne. Kierunkiem, na który stawia się w głównym pawilonie konferencyjnym jest szeroko rozumiane metaverse i zrównoważony rozwój połączony z ekologią. Dziwi zestawienie tych dwóch światów obok siebie w tym samym pawilonie, ale może właśnie tak będzie wyglądał świat przyszłości. Świat dychotomii, który z jednej strony ciągnie nas w kierunku rozrywki i zaspokajania naszych zmysłów, a z drugiej strony do ochrony planety bo to walka o przetrwanie gatunku ludzkiego. Spośród bardzo wielu rozwiązań oglądanych w pierwszym dniu konferencji, chciałem zwrócić uwagę na jedno. Folia Riblet, która odzwierciedlając skórę rekina dzięki swojej specjalnej strukturze powierzchniowej zmniejsza opór tarcia zewnętrznej powłoki samolotu o nieco ponad jeden procent, zgodnie z obliczeniami i symulacjami przepływu. Jak wskazano w opisie produktu na CES  „jej powierzchnia jest inspirowana naturą - skóry rekina mającej tysiące małych łusek o różnym kształcie”. Produkt nazwano AeroSHARK.

W rezultacie użycia folii zużycie paliwa i emisja CO2 są według informacji udostępnionych mi na CES przez twórców również zmniejszone o ten sam rząd wielkości. W przypadku Boeinga 777-300ER firmy SWISS na którym testuje się obecnie tę technologię oznaczałoby to roczne oszczędności w wysokości około 400 ton nafty i ponad 1200 ton dwutlenku węgla.1 Technologia zaciekawiła mnie również dlatego, że sam miałem okazję lecieć samolotem testującym tę technologię na trasie Zurich – Tokio parę miesięcy temu. Jak czytamy w udostępnianym również na CES materiale prasowym, kadłub i gondole silnika samolotu zostały wyposażone w około 950 metrów kwadratowych tak zwanych folii Riblet, które odtwarzają wydajne właściwości skóry rekina w celu zmniejszenia oporu powietrza. Symulacje przepływu wykazały już potencjał oszczędności wynoszący nieco ponad jeden procent w przypadku tego typu samolotów.2 Pierwsze regularne loty samolotem zarejestrowanym jako HB-JNH posłużą teraz do potwierdzenia tego potencjału oszczędności w codziennych operacjach lotniczych.

 

Nie ujawniono wiele aspektów technicznych rozwiązania, ale to z pewnością piękny przykład inspirowania się naturą po to, by ją tak naprawdę chronić.

 

 

[1][2] https://www.basf.com/tr/en/Media/news-releases/2022/10/p-22-385.html

Autor:  Maciej Kawecki